ŽUPANIJSKA SMOTRA DJEČJEG FOLKLORA 2010. GOD.

30. rujna 2012.
OPĆA ZAPAŽANJA Organizatori su i ove godine ostvarili sve potrebno, kako bi djeca mogla nesputano pokazati svoje znanje i umijeće a publika kvalitetno pratiti program. Predstavile su nam se 23 dječje skupine i to je možda najbolji pokazatelj da na karlovačkom području vrlo intenzivno i kvalitetno djeluje i živi dječje folklorno stvaralaštvo te ima brojne male i velike poklonike. U programu smotre nije navedeno mjesto porijekla scenskih prikaza što je veliki propust jer bez te činjenice sve viđeno spada samo u (plesni) igrokaz - ples i tada vrijednost i značaj našeg rada gubi važnost i smisao. Vrlo važno je naglasiti visoku kvalitetu izvođenje i do sada dominantne skupine KUD «Klek» i KUD «Draganić» dobile su u KUD «Tounjčici», KUD «Sv.Antun», KUD«Lipovac», KUD «Sv. Ana Vučjak» i KUD «I. Mažuranić« ravnopravne izvođače. «Novonastala» situacija sugerira i određene promjene u izboru najuspješnijih skupina jer u ovakvoj izjednačenost teško se odlučiti za najuspješnije skupine. O tome bio valjalo za nagodinu povesti računa i na vrijeme predstaviti adekvatne propozicije koje će odgovarati situaciji i biti za svakog poticajne. Stoga nisam baš najsretniji što ću morati izabrati dvije skupine jer ih je bilo sigurno četiri, svaka na svoj način izvrsna. Ne sjećam se da sam na jednoj dječjoj smotri vidio toliko zanimljivih i originalnih koreografskih rješenja. Nadam se da je i moj seminar na temu folklorne koreografije, koji sam održao u Karlovcu, dodatno motivirao koreografe na poštivanje i usvajanje scenskih zakonitosti s neophodnošću autorskog potpisa. Ideje su glavni pokretač umjetnosti a u «našoj priči» najčešće uskrsavaju na terenu, u selu, i u razgovoru s kazivačima. Dobre zamisli sam primijetio u prikazima Lane i Petra Malovića, Danijele Jurac, Ivane Capan,Nikoline Luketić, Draženka Jagatić, Dražen Makarun - Ivana Bajs - Nevenka Mraović. Kud «Stative» i KUD «Korana» prezentirale su nam na vrlo uvjerljivo «domaći ugođaj» Primijetio sam uvrštavanja tradicijskih igara iz različitih etnoloških regija u određeni scenski prikaz i korištenje nazovimo tako komponiranih dječjih igara iz današnjih udžbenika. To nije poželjna praksa jer takvim pristupom gubimo vjerodostojnost - glavnu odrednicu i temelj primjene folklorne građe na sceni. Npr. u jedan scenski prikaz nije preporučljivi uvrstiti dječje igre iz Međimurja i Slavonije jer tako dovodimo i djecu - izvođače a i gledatelje u zabludu. U današnje vrijeme kao etnološka osnova za scenski prikaz navodi se čak i selo jer postajemo svjesniji da i unutar određenih krajeva postoji vrlo različito tradicijsko nasljeđe. Sve pohvale zaslužuju prateći - glazbeni sastavi. Bili su vrlo uigrani i dobra podrška djeci. Tu i tamo se čula harmonika, što nije baš najbolji izbor za smotru, ali kako nije svojim zvukom prekrila ostale instrumente, znači da i sami izvođači prepoznaju da ona nije dublje utkana u našu etnokoreološku tradiciju. Iznenađuje činjenica da se vrlo malo predstavila svirka na dječjim tradicijskim instrumentima. Jedino su ih ozbiljnije koristila djeca «FA «I.Mažuranić». To je ipak premalo i smatram da bi narednih godina to trebalo uvesti u kriterije izvođenja na smotri da se u koreografijama koncipiranim na dječjem folkloru koriste dječji tradicijski instrumenti a ne tambure. Dječja skupina "Jurići", KUD – a " Sv. Juraj" Draganić "Sjaj, sjaj sunčece" Pripremila: Draženka Jagatić Voditeljica nas uvijek iznova iznenađuje s originalnim scenskim rješenjima i idejama nastojeći pri tom proniknuti u dječju dušu i način ponašanja te to autorski oblikovati za scenu. Kad se na sceni začulo šššš i glasna poruka ko progovori pojede "kolač" u tom strahu svi su zašutjeli a tišinu je prekinula brojna skupina djece koja su započela igru pokretne vještine. Potom je ples tri koraka započeo jedan par i kojemu su se redom priključivali ostali plesni parovi. To je dobar način kako jednostavno pojačati scensku dinamiku i zainteresirati gledateljsko oko istom plesnim predloškom. Nakon plesa ponovo su nas djeca vratila u svijet igre, kroz igru skrivača u kojoj je su se posvađali i demonstrativno napustili pozornicu. To je dobro zamišljeno ali mislim da je ipak nedostajao u izvedbenom smislu "upečatljiviji kraj. "Fijolice" – starija dječja grupa KUD - a "Sv. Juraj " - Draganić "Derite se cipelice" Pripremila. Sanja Vrbanić Stnaičak Glazbena obrada: Josip Vušir Draganičanci su održali svoje visoke kriterije u izvođenju vlastite tradicija. Uvodna pjesma je bila dobro scenski koncipirana i prostorno razvedena. Plesovi tancaj, polka, rašpa i izvedeni su na ujednačen i zanimljiv način.