SUSRET HRVATSKIH FOLKLORNIH ANSAMBALA, ČAKOVEC 2007. GOD.

30. rujna 2012.
Dr. sc. Tvrtko Zebec Institut za etnologiju i folkloristiku Osvrt na 14. susrete hrvatskih folklornih ansambala Čakovec, 2007. U Centru za kulturu Čakovec 14. susrete hrvatskih folklornih ansambala organizirali su Hrvatski sabor kulture, Općina Pribislavec i KUD “Kaštel” iz Pribislavca. Sudjelovalo je ukupno 12 ansambala, prvi dan  7, a drugi ostalih   ansambala. Šteta je da ovakvi susreti (organizatori odnosno financijeri) ne mogu omogućiti da sva društva oba dana sudjeluju u programu i bolje se međusobno upoznaju. U tome bi trebala biti svrha susreta. Dvorana je pružila optimalne uvjete tako da nije bilo nikakvih tehničkih propusta ili nedostataka. Nastupi svih sudionika pokazali su visoku kvalitetu izvedbe u pogledu glazbe, nošnje i plesa. Primjećuje se da neka društva nepotrebno ubrzavaju tempa izvedbe (u odnosu na odabrane folklorne predloške) ne bi li bili atraktivniji i zanimljiviji publici. Daleko bolji dojam ostavljaju izvedbe u kojima je dinamika razvijenija pa se brzi dijelovi (pjesme ili plesovi) izmjenjuju sa sporijima, u kojima koreografi i voditelji znaju iskoristiti raznolikost u vokalnom i instrumentalnom dijelu nastupa, osobito svirkom na različitim tradicijskim instrumentima te dati slobodu izvođačima, pjevačima, sviračima i plesačima da uživaju u izvedbi radije nego da je točno izvedu isključivo u tehničkom smislu. Upravo ubrzana tempa često onemogućuju pravilno razgovjetno pjevanje ili korektno i potpuno izigravanje koraka. KUD “Sv. Juraj”, Draganić “Pozvale su dečke dekle” već viđena koreografija Mojmira Golemca i ovaj put dobro je izvedena. Preporučio bih autoru da po mogućnosti izbjegne pokrete ruku u kolu ili na polukrugu, koliko god oni bili atraktivni i efektni, jer su prepoznatljivi iz Ljevakovićeve koreografije Prigorskih plesova. Ansambl je solidno izveo točku, u urednim nošnjama, ali i ne tako srčano i potpunog dojma kao što smo to od njih navikli. “Krisnice” – ivanjski običaji Draganića zato su u svakom pogledu bili besprijekorni. Predivne nošnje, izvrsna svirka, do detalja promišljena i dotjerana koreografija Mojmira Golemca i u potpunosti uspjela izvedba potvrdila je vrsnoću ansambla kome treba također srdačno čestitati na svim uspjesima pa i ovome! Mihael Ferić U pjesmama i plesovima Turopolja vidjeli smo atraktivnu i razigranu koreografiju,  slušali znalačke glazbene obrade i izvedbe, te uživali u ugođaju pravog pučkog veselja. Pedantno uvježban i vrlo dobar tamburaški sastav predvodio je pouzdani violinist,  svi su glazbenici pokazali zavidno sviračko umijeće u instrumentalnim obradama narodnih plesova, a djelovali su uvjerljivo i stilski dotjerano. Više tonalitetnih izmjena ili modulacija dobro su došle i poželjne u instrumentalnim izvedbama, a čuli smo ih u dobrom aranžmanu i krasnim interpretacijama. Mješoviti folklorni zbor ostavio je vrlo solidan dojam. Ivanjski običaji Draganića započeli su obrednom običajnom pjesmom, koju je nadahnuti ženski kvartet izvrsno interpretirao, s punom lijepog tona i skladnog dvoglasja. Ponovo su izvrsni svirači bili u zapaženoj ulozi izvodeći plesove uz svirku u kojima su još jednom potvrdili svoje zavidne mogućnosti. Nakon temperamentne svirke i razigranih plesova slijedio je izvrsno zamišljen i scenski postavljen kraj s obrednom pjesmom i ženskim kvartetom s kojim se ovaj mladi i vrsni ansambl odšetao sa folklorne scene. IVANKA IVKANEC Pozvale su dekle dečke – pjesme i plesovi Turopolja Scenska izvedba programa odlično je osvijetlila bogati odjevni tradicijski inventar i kontinuitet narodne nošnje Turopolja. Iznimno brojnim i nadasve individualiziranim varijantama odjevne baštine u okvirima likovno-estetskih dometa, sustavno je pridruženo odgovarajuće oglavlje i nakit (poculice i peče te koraljni kraluši i škude). Ljepotu slike donekle je potamnilo nemarno i neuredno omatanje obojaka oko noge nazute opancima. Sasvim nepotrebno i nepriličnom čini mi se zamjena (prenamjena) funkcijskih značajki tekstilnog inventara: korištenje «plaheta» i «stolnica» kao ženskih pregača. Trebalo bi češće kontrolirati i dužinu nogavica muških gaća zbog gaženja po njihovom donjem dijelu. Krisnice – ivanjski običaji Draganića Scenska predstava ivanjskih običaja i svetkovanja u Draganiću  pokazala je mijene tradicijske zavičajne nošnje i njezine sačuvane inačice oblikovane povijesno-kulturološkim događanjima i estetsko-modnim tendencijama. Miroljubiva, atraktivna i skladna koegzistencija svih značajki folklornih odjevnih varijanti, datiranih u različite periode 20. stoljeća,  odlično je pokazala specifični senzibilitet za oblikovanje ruha u domeni kroja, materijalu, tehnikama ukrašavanja, odabiru kolorita i ornamentalnih ukrasa. Istoj sferi pripada i uređenje raznovrsnih načina i oblika ženskog oglavlja kao i izbor obuće. Dakako, nije izostavljeno niti kićenje nakitom (koraljne ogrlice i škude). I na ovom mjestu se pokazalo da su pojedini muškarci nosili gaće predugačkih nogavica pa bi toj navadi valjalo posvetiti više pozornosti. Opaska: Obzirom na započetu razmjenu mišljenja temeljenog na spoznajama o značenju i vrednovanju nošnje općenito (Ivkanec), odnosno u draganićkom kraju (predstavnica KUD-a «Sveti Juraj», kojoj se ujedno ispričavam što nisam zabilježila njezino ime), a poradi stručno-strukovnog istraživanja i vjerodostojnosti, podsjećam na prijedlog/dogovor da se terenskim istraživanjem potvrde ili redefiniraju neke dosadašnje teze. Stoga lijepo molim pisani odgovor stručno-umjetničkog vodstva KUD-a. Srdačno podupirem prijedlog dr. Stjepana Sremca za održavanjem zajedničkih susreta umjetničkih voditelja i članova Stručnog povjerenstva (glazba, ples, nošnja/garderoba) koji bi mogli i umjeli riješiti veći dio problema vezanih uz realizaciju odabranog folklornog programa javnih i scenskih folklornih nastupa. Ujedno obećavam i svoju vlastiti stručno-strukovnu i organizacijsku pripomoć i sudjelovanje.